06 - 183 953 18 mail@vangestel-partners.nl

De arbeidsmarkt is als gevolg van Covid-19 snel veranderd. Veel branches hebben behoorlijke klappen gehad en er is sprake van ongekende economische krimp. De NOS bericht vandaag een gemiddelde van 9,3% krimp, met sterke regionale verschillen. Het einde van alle malaise is helaas nog niet in zicht. Organisaties kondigen herstructureringen aan en je kan plots met ontslag worden geconfronteerd. Als dit je overkomt helpt het om je te realiseren dat je door dit ontslag direct in een nieuwe baan terecht komt, die van ‘Werkzoekende’. Door het ontslag verlies je in principe je vaste dagelijkse structuur en ritme. Hier ligt de grootste uitdaging voor vrijwel elke Werkzoekende. 

Breng als Werkzoekende structuur aan, hanteer een duidelijke agenda met vaste afspraken met jezelf en plan een dagelijks leefpatroon. Plan een vast dagelijks moment in om je LinkedIn netwerk en de vacatures bij te houden en plan vaste momenten of bloktijden in de week om aan je sollicitaties en cv te werken. Plan het onderhouden van je contacten, trek oude contacten weer aan en ga zo veel mogelijk netwerkgesprekken voeren. Dat kan ook prima via online tools. Netwerken is de beste manier om nieuwe kansen op het spoor te komen en levert veel meer op dan uitsluitend solliciteren op de vacatures die op job boards en LinkedIn voorbij komen.

Kijk ook naar mogelijkheden om (online) trainingen te gaan volgen om jezelf verder te ontwikkelen met kennis en vaardigheden die je kansen op de arbeidsmarkt vergroten. Ook hier geldt, plan voor oriëntatie op trainingen en het volgen van trainingen vaste tijden in binnen je weekstructuur.

Deze nieuwe baan van Werkzoekende houdt dus in dat je zo veel mogelijk in je bestaande (werk)ritme blijft. ’s-Ochtends kom je op tijd uit bed en ook ga je op de voor jou gebruikelijke tijd weer naar bed. De emotionele belasting die je al hebt en de nieuwe uitdaging van het Werkzoekende zijn kosten je flink wat energie. Dus zul je moeten zorgen voor voldoende rust- en hersteltijd. Deze tijd neem je niet door lang uit te slapen en pas wakker te worden als de dag al half om is… De nacht is immers het beste én belangrijkste moment voor je mentale en fysieke herstel. Binnen de aandacht voor herstel valt ook ontspanning als vast onderdeel van je nieuwe baan als Werkzoekende. Plan tijd in voor ontspannende beweging en/of sport. Wandelen, fietsen, joggen, kanovaren, zeilen, tennissen, yoga, mindfulness, tai-chi, meditatie, etc. Sport niet te intensief of extreem in deze periode -vanwege de stress en emotionele druk van het ontslag- maar blijf (of ga) gezond bewegen.

Creëer tot slot een vaste werkplek in huis voor jouw baan als Werkzoekende en maak afspraken met je gezinsleden over je werktijden en vraag hen je gedurende die vaste tijden zo min mogelijk te storen. Dat geeft focus. 

Maak ‘werk’ van werk zoeken!

De hierboven beschreven visie op werk zoeken als nieuwe ‘baan’ maakt onderdeel uit van onze outplacement programma’s.